Burgos rustdag - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Jan en Willy - WaarBenJij.nu Burgos rustdag - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Jan en Willy - WaarBenJij.nu

Burgos rustdag

Blijf op de hoogte en volg Jan en Willy

23 Juli 2017 | Spanje, Burgos

Na een heerlijke nachtrust, zonder balkende ezel gelukkig, lekker ontbeten in het restaurant van de camping. Het is nog erg fris in de ochtend, 14 graden. Wat een prima klimaat zo, koude nachten en na de middag weer dik in de 20. Houden zo.
Om kwart voor 10 zitten we al in de kapel van de kathedraal, er is al een mis achter de rug en vele pelgrims maken foto's van elkaar voor het ' gouden' altaar, waarin Jacobus te paard wordt afgebeeld als Morendoder. Hij heeft de moslims verslagen. Kan eigenlijk ook niet meer, denk ik dan. Verder zien we ook Sta Domingo met zijn kip en haan. In het midden een dame, Maria? De kapel is rijkelijk versierd in barokke stijl, heel veel versiering en geen leeg vlak te zien. Tot aan het plafond heel veel engeltjes. Tot de pastoor komt, om half 11, zitten we ons te vergapen in deze kapel. Het licht gaat aan, kaarsen aan en in zeer rap Spaans praat en zingt hij de mis.
Er zit een man naast ons met rugzak naast zich op de bank en wandelschoenen aan. Een pelgrim, klaar voor de start, of al lang onderweg? Er zijn er meer. Veel jonge mensen, studenten, op pelgrimstocht. Leuk.
Na de kerk koffie op het grote plein, we gaan nog lekker in het zonnetje zitten. Het is al warmer dan vanochtend. Wat een mooie stad is Burgos, prachtige gevels van de huizen, platanen lanen langs het water, schaduw bij de winkels door de galerijen ervoor. En veel gezelligheid door de rap sprekende Spanjaarden die elkaar luidruchtig begroeten.
Na de koffie rondje klimmen we naar het oude kasteel op de berg, met uitzicht over de stad. Ik mopper, rustdag toch?? Ik voel mn knieën en spieren van m'n benen. Jan niet natuurlijk, beetje jammer wel.
Kasteel is niets bijzonders, niet naar binnen gegaan. Alleen nog wat muurtjes van over denken we. Wel een mooi groen gebied om het kasteel heen, we lopen weer naar beneden en komen uit bij de pelgrimsherberg, achter de kathedraal. Het is al een komen en gaan van pelgrims en we doen nog een kop koffie en gaan er rustig naar zitten kijken. De herberg zat gisteren compleet vol, horen we ze zeggen, wij blij dat we kamperen. Er komen jongeren aanlopen en ze herkennen elkaar allemaal, de wandelaars lopen wel ongeveer gelijk op. Er komt ook een strompelende Koreaan (?) uit de herberg. Sneu, als je tocht verpest wordt door zere voeten.
We eten nog een pelgrimsmenu en gaan terug naar de camping. Middagje luieren en zwemmen. Eten is simpel vanavond bij de tent en weer op tijd de slaapzak in.
De laatste weken gaan beginnen en we hebben er alle vertrouwen in dat we ons eindpunt wel gaan bereiken. Het is zo leuk om andere fietsfanaten om ons heen te zien die er net zoveel lol in hebben als wij. En die ouder zijn en soms nog veel verder fietsen.
Op naar de laatste 500/600 km.

Verslag uit: Spanje, Burgos

Santiago de Compostela

30 Juli 2017

Melide
Jan en Willy

Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling. Jan en Willy gaan op 19 juni 2017 op de fietsen naar Santiago de Compostela. Op 9 augustus is de terugreis gepland, per trein. De fietsrouteboekjes zijn van Clemens Sweerman en we hopen onderweg tijd genoeg te hebben om alle mooie plaatsen die we tegenkomen ruim te bezoeken. De fietsen zijn tip top in orde, waterdichte fietstassen, tentje en slaapzak mee. De route is een officiele pelgrimsroute en we hebben ons aangemeld bij het genootschap van Sint Jacob, we bezitten nu een heuse pelgrimspas, waarmee we op bijzondere plekken kunnen logeren en aan het eind ontvangen we een prachtige oorkonde. Maar dan moeten er wel stempels van kerken in ons paspoort komen.

Actief sinds 06 April 2017