Logrono - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Jan en Willy - WaarBenJij.nu Logrono - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Jan en Willy - WaarBenJij.nu

Logrono

Blijf op de hoogte en volg Jan en Willy

19 Juli 2017 | Spanje, Logroño

Vannacht was een beproeving. Eerst het eten koken, dreigende luchten en harde wind. Met 1 hand bord voor de gaspit , anders waait hij uit en met de andere de pan vasthouden, anders waait hij eraf. En in mijn ooghoek zie ik dat de stok van de tent uit een verkeerd nieuw gemaakt gat steekt. Help....Waar is Jan??
Kortom, het was dreigend en dat hebben we geweten 's nachts. Hevig onweer, zware regen en daarna nog harde windstoten. Tent is aardig stormvast en behalve het gat is het helemaal goed gegaan, wel slechte nachtrust. Als er morgen maar 1 streep onweer wordt voorspeld ga ik binnen slapen.
Vanochtend ontbijt in de herberg en vroeg op stap, kwart voor 8, ons record.
De route in de ochtend is veel klimmen, het is nog niet zo heet, en we zijn al snel in Estella, waar we de mooie kerk Dan Pedro de la Rua bezichtigen, met Jacobs beeld en een hele mooie kloosterrondgang. Vele rozen sieren het binnenterrein. Prachtig en zeer sfeervol.
De lunch gaan we doen in Los Arcos, het landschap is bijzonder saai. Het graan is van de velden, en verder is alles gortdroog, allerlei tinten beige, bruin en een enkele boom en wijnveld. We gaan ook olijven boomgaarden zien.
Los Arcos is heel leuk, we fietsen daar een plein op om de kerk te bezichtigen en daar zitten vele pelgrims, waaronder de 2 Ieren en de 6 zuid Koreanen van 2 dagen terug uit de herberg. We worden warm welkom geheten, gezoend zelfs. Ze vinden Jan op Richard Gere lijken en ze zijn dolenthousiast. De Ieren willen met ons op de foto en telefoonnummers worden uitgewisseld. Erg leuk en toch nog maar even de kerk in, lieve vrijwilligers en weer een mooie kloosterrondgang. Wel een donkere kerk, de Santa Maria.
Vanmiddag door de heuvels verder, mooi landschap, maar ik kan niet meer. Het is te heet en het klimmen te zwaar. In Viana, wat een schitterend mooi plaatsje, weer op krachten gekomen met een sapje. Toen nog de afdaling naar Logrono. En daar was de eerste keus toch de pelgrimsherberg, midden in de stad. Spannend, want wat brengt je dat. Nou, dat weet ik nu, slaapzaal B bed 21 en 22. We schrijven ons in bij een dominante dame die rap Spaans blijft praten en ik blijf maar vriendelijk lachen. Het lijkt wel een oude school, we voegen ons maar. We slapen vannacht met 24 anderen op zaal. Straks lekker uit eten in de stad.

• 20 Juli 2017 - 08:00

Fred En Martine:

Het blijft enorm leuk om al jullie verslagen te lezen. Beschrijvingen van de omgeving, van de ontmoette mensen, van de soms ook ontberingen en dit alles doorspekt met enige humor. En mooie foto's daarbij. Ga zo door!
    Hier was zeer slecht weer voorspeld, stortregen met storm en windvlagen; het is bij een kort miezerbuitje gebleven hier in Capelle.
    En, o ja, als het bij jullie slecht weer is, moet Jan voortaan in de buurt blijven! Hoor!

• 20 Juli 2017 - 14:51

Wera:

Wauw, wat een gave tocht, stoer! Mare Jan, ik zie echt geen Richard Gere in je!!!
    Nog heel veel plezier

Santiago de Compostela

30 Juli 2017

Melide
Jan en Willy

Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling. Jan en Willy gaan op 19 juni 2017 op de fietsen naar Santiago de Compostela. Op 9 augustus is de terugreis gepland, per trein. De fietsrouteboekjes zijn van Clemens Sweerman en we hopen onderweg tijd genoeg te hebben om alle mooie plaatsen die we tegenkomen ruim te bezoeken. De fietsen zijn tip top in orde, waterdichte fietstassen, tentje en slaapzak mee. De route is een officiele pelgrimsroute en we hebben ons aangemeld bij het genootschap van Sint Jacob, we bezitten nu een heuse pelgrimspas, waarmee we op bijzondere plekken kunnen logeren en aan het eind ontvangen we een prachtige oorkonde. Maar dan moeten er wel stempels van kerken in ons paspoort komen.

Actief sinds 06 April 2017