Jaca - Reisverslag uit Jaca, Spanje van Jan en Willy - WaarBenJij.nu Jaca - Reisverslag uit Jaca, Spanje van Jan en Willy - WaarBenJij.nu

Jaca

Blijf op de hoogte en volg Jan en Willy

14 Juli 2017 | Spanje, Jaca

Gisteren de laatste eendenborst in Frankrijk. En natuurlijk creme brulee. We nemen morgen afscheid van Frankrijk en gaan over 15 KM Spanje in.
15 km klimmen voelt als 10 km hardlopen,ik ben een beetje nerveus, haal ik het wel?
Bij de camping begint het al stijl om eraf te komen, oh oh wat zwaar met al die bepakking op de fiets.
Het is mooi weer, de zon zal de laatste mistflarden wel oplossen zegt de camping eigenaar. Gelukkig, dan zien we straks wat op de top.
De route is prachtig, al is de weg wel weer erg druk met vrachtwagens en later nog 40 racende Lotus wagens.  We fietsen langs de oude weg naar de top, de auto's mogen een stuk tunnel in. Langs de weides , schapen en koeien, we horen weer de bellen.
En maar klimmen, we doen er drie en een half uur over om op de top te komen, klein stukje gelopen en bij het eerste restaurant voor de top aan de drank en uiteindelijk ook een plat de jours, frites natuurlijk, maar wat is dat lekker. We worden belaagd door 4 oude Spaanse dames, die niet lijken te snappen dat we er niets van verstaan. Ze zijn lekker met elkaar op de top aan het wandelen, het is een skigebied met 35 km piste. Op de top erna zijn we zo blij, we zijn er!!!!!
Spanje!!!!
Nog een drankje, ander restaurant en genieten van het prachtige uitzicht. Er staan borden die aangeven dat we de route van de camino naar Santiago volgen, is officieel cultureel erfgoed geworden. Een mooi beeld, kapelletje en veel aandacht voor de pelgrim. Leuk. We lopen door de oude douane post heen. Niemand aanwezig voor een tampon of???? In het Spaans?
De afdaling is ander gebied, meer skigebied en dorpen die daarbij horen, langs de drukke weg mogen wij weer naar beneden. Vlak voor Jacco zien we campingbord en we besluiten te stoppen. Nu wachten op het openen van de receptie, de Spanjaarden nemen lange middag pauzes, moeten wij ook gaan doen de rest van de vakantie!
En hoe is het nou na zo'n col? Nooit meer, als ik moet lopen, fantastisch, boven aan komen, en na het afdalen denk ik, smaakt naar meer.
In deze reis komen we niet zo hoog meer, maar nog wel wat hoge toppen.

• 15 Juli 2017 - 10:36

KEES :

Fietspetje af!!!! Spanje wacht op jullie. Het zwaarste hebben jullie gehad.Geniet ervan, hopelijk wordt het niet te warm Wij vertrekken vanmiddag naar de parel van smaragd .tot mails.KEES

• 15 Juli 2017 - 12:46

Anneke Gerritsma.:

Gefeliciteerd,jullie hebben Frankrijk overwonnen! Veel succes met de reis door Spanje.
    Het was niet.eens de makkelijkste weg,zo over die col.
    Ik kijk s'morgens eerst naar jullie verslag,dan naar de app's van Marjolein en Rinse uit Scandinavië.Vervolgens naar waar de Tour de France naar toe gaat.Zo reis ik toch een beetje door Europa.Ben erg benieuwd naar de komende avonturen.Groet van Kees en Anneke.

Verslag uit: Spanje, Jaca

Santiago de Compostela

30 Juli 2017

Melide
Jan en Willy

Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling. Jan en Willy gaan op 19 juni 2017 op de fietsen naar Santiago de Compostela. Op 9 augustus is de terugreis gepland, per trein. De fietsrouteboekjes zijn van Clemens Sweerman en we hopen onderweg tijd genoeg te hebben om alle mooie plaatsen die we tegenkomen ruim te bezoeken. De fietsen zijn tip top in orde, waterdichte fietstassen, tentje en slaapzak mee. De route is een officiele pelgrimsroute en we hebben ons aangemeld bij het genootschap van Sint Jacob, we bezitten nu een heuse pelgrimspas, waarmee we op bijzondere plekken kunnen logeren en aan het eind ontvangen we een prachtige oorkonde. Maar dan moeten er wel stempels van kerken in ons paspoort komen.

Actief sinds 06 April 2017