Urdos - Reisverslag uit Urdos, Frankrijk van Jan en Willy - WaarBenJij.nu Urdos - Reisverslag uit Urdos, Frankrijk van Jan en Willy - WaarBenJij.nu

Urdos

Blijf op de hoogte en volg Jan en Willy

13 Juli 2017 | Frankrijk, Urdos

Het pelgrimsmenu was fantastisch. Het restaurant versiert met allerlei attributen van de pelgrimsroute. En we kregen een 3 gangen diner voor 13€ en de rosé erbij. Navarrenx is een ommuurd stadje, klein en uniek dat het nog intact is.
Vandaag vertrekken we voor het begin van de beklimming naar de col de Somport. Eerst nog 20 km vlak en in een miezerig zeik regen. Wat jammer want de wolken hangen last en we kunnen zo de toppen van de bergen niet zien. Bloedheet is ook niet alles. Bij de eerste klim is het binnen in mijn jas al natter dan er buiten. Dan maar weer uit en weer aan erna.
In Oloron-Ste-Marie beginnen we aan de 56 km lange klim naar de col de Somport op 1632 m.
Het is nu droog, maar wel nog bewolkt. De weg gaat langzaam omhoog en is prima te doen. Prachtige natuur. We fietsen door het dal van de rivier de Aspe.
In Sarrange de lunch voor het kerkje en we worden aangesproken door een Belg die Nederlands spreekt, leuk, want we komen weinig landgenoten of Nederlands sprekende mensen tegen. Hij vertelt ons dat hij de route ook gefietst heeft en dat Clemens, de auteur van het routeboekje in de abdij heeft geslapen. Er waren toen nog niet veel slaapmogelijkheden in de vallei. Wij zitten nu blijkbaar bij de ingang. Wat deze Belg daar doet, niet gevraagd.
We fietsen verder en het weer klaart op. Ik word heel blij van rinkelende koeiebellen in de wei en het uitzicht op de bergen. We fietsen door een dal en het is goed te doen, al komt er wel erg veel vrachtverkeer langs.
We slapen op 15 km afstand van de top en dus ook op 15 km afstand van Spanje. We zijn er bijna en dat geeft adrenaline. Een nachtje slapen met een prachtig uitzicht en het ruige geluid van de rivier naast ons. Camping klein, goedkoop, met stoelen, luie stoel en huiskamer. De telefoons liggen aan het infuus.
Morgen nog wel het steilste stuk van de klim, vandaag klein stukje gelopen, zal het opbiechten. Wat is die fiets dan zwaar......

• 14 Juli 2017 - 15:37

Margreet Menken:

Wat een mooie foto van de koeien en de omgeving.en welkom in Spanje hogelijk niet te warm en droog
    Bij ons wat buien en Kiki en Tim wisselen binnen buiten af,het weekend word weer mooi.
    Morgen ga ik met mijn dochters uit eten groetjes van ons.

Verslag uit: Frankrijk, Urdos

Santiago de Compostela

30 Juli 2017

Melide
Jan en Willy

Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling. Jan en Willy gaan op 19 juni 2017 op de fietsen naar Santiago de Compostela. Op 9 augustus is de terugreis gepland, per trein. De fietsrouteboekjes zijn van Clemens Sweerman en we hopen onderweg tijd genoeg te hebben om alle mooie plaatsen die we tegenkomen ruim te bezoeken. De fietsen zijn tip top in orde, waterdichte fietstassen, tentje en slaapzak mee. De route is een officiele pelgrimsroute en we hebben ons aangemeld bij het genootschap van Sint Jacob, we bezitten nu een heuse pelgrimspas, waarmee we op bijzondere plekken kunnen logeren en aan het eind ontvangen we een prachtige oorkonde. Maar dan moeten er wel stempels van kerken in ons paspoort komen.

Actief sinds 06 April 2017