Navarrenx - Reisverslag uit Navarrenx, Frankrijk van Jan en Willy - WaarBenJij.nu Navarrenx - Reisverslag uit Navarrenx, Frankrijk van Jan en Willy - WaarBenJij.nu

Navarrenx

Blijf op de hoogte en volg Jan en Willy

12 Juli 2017 | Frankrijk, Navarrenx

Gistermiddag, kwamen, niet tot onze verrassing, Daan en Nicolette aanfietsen. Zij wilden nog 1 x met ons op de camping staan, voordat zij weer teruggaan naar Nederland. Ietsje jaloers op ons omdat wij door kunnen en tijd genoeg hebben. Hun Spanje deel volgt een ander jaar.
Gezellig in 'ons' goedkope stekkie gegeten en eraan vooraf een biertje in Dax, pelgrimoverleg. Met uitzicht op een oude bron die 65 graden warm water uitspuit. Veel mensen kuren in dat bronwater.
Vanmorgen uitgezwaaid door Daan en Nicolette, nog even een paar foto's en de afspraak dat we elkaar weer zien in Haarlem of Leiden. Leuk.
We gaan beginnen aan het pyreneeën stuk en we hebben er zin in. Na eerst wat slingers door de stad Dax, altijd moeilijk om een stad uit te komen, zijn we op weg naar Peyrehorade. Het gebied verandert van Les Landes naar het pyreneeën gebied. We gaan de toppen zien in de verte en we houden van dit soort bergachtig gebied. Mooie slingers in de weg, met mooie vergezichten. In Peyrehorade val ik met mn neus in de .....markt. yes, gezelligheid. En Jan zucht . Maar deze markt is echt gezellig en groot, een vriendelijke Franse verkoper vindt dat wij de ham nodig hebben die hij verkoopt. Heerlijke ham.we proeven een stuk. De koffie op de markt kost 3 euro en dat is heel goedkoop. Spanje wordt echt goedkoper.
Na de markt verder en na 4 km komen we in Sorde-L'Abbaye, in het centrum een kerk die gebouwd is op wat vroeger een Romeinse villa was en er ligt nu achter in de kerk een vrijwel gaaf middeleeuws mozaïek. De abdij ernaast zal vast wel een tampon hebben en we gaan naar binnen. Blijkt dat ze een bijzondere rondleiding hebben en die begint na een kwartier, duurt 40 min. Jan zucht...maar zwicht. En dat is maar goed ook, we zien de hele deels gerestaureerde abdij , komen in de crypte , van waar uit de monniken vroeger handel dreven. Ze ruilden hun groente en fruit voor zalm. Mooie gang van 70 meter lang, met een soort van ruimtes waar later nog champignons in zijn gekweekt. Leuk om te zien. De watermolen, nu een turbine,  is recent vernieuwd door Green choice, Nederland, en voorziet nu 770 huishoudens van stroom.
Na de abdij even een flink stuk doorgefietst, de lunch in Sauveterre-de-bearn, we vinden een bankje bij de kerk in het centrum met een breeds uitzicht op het dal. In de verte de bergen.
We staan nu op de camping in Navarrenx, lekker zwembad, morgen begint de klim op de col de Somport. Straks eerst een pelgrims menu in restaurant Saint Jacques.

• 13 Juli 2017 - 14:50

Gré Dijkstra:

Mooie foto's, fijn om jullie weer eens te zien, ik heb
    het gevoel dat jullie al heel lang weg zijn.
    Geen last van de tour? Geniet nog maar lekker een
    paar weken Hier gaat alles goed. groet Ma.

Verslag uit: Frankrijk, Navarrenx

Santiago de Compostela

30 Juli 2017

Melide
Jan en Willy

Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling. Jan en Willy gaan op 19 juni 2017 op de fietsen naar Santiago de Compostela. Op 9 augustus is de terugreis gepland, per trein. De fietsrouteboekjes zijn van Clemens Sweerman en we hopen onderweg tijd genoeg te hebben om alle mooie plaatsen die we tegenkomen ruim te bezoeken. De fietsen zijn tip top in orde, waterdichte fietstassen, tentje en slaapzak mee. De route is een officiele pelgrimsroute en we hebben ons aangemeld bij het genootschap van Sint Jacob, we bezitten nu een heuse pelgrimspas, waarmee we op bijzondere plekken kunnen logeren en aan het eind ontvangen we een prachtige oorkonde. Maar dan moeten er wel stempels van kerken in ons paspoort komen.

Actief sinds 06 April 2017