Santilly - Reisverslag uit Santilly-le-Vieux, Frankrijk van Jan en Willy - WaarBenJij.nu Santilly - Reisverslag uit Santilly-le-Vieux, Frankrijk van Jan en Willy - WaarBenJij.nu

Santilly

Blijf op de hoogte en volg Jan en Willy

28 Juni 2017 | Frankrijk, Santilly-le-Vieux

Hoi alle mede lezers. Gezellig hoor en leuk jullie reacties.
Gisteren heeft Jan z'n hoofd flink gestoten aan een openstaand raam, bloedende wond op zijn hoofd tot gevolg. En vanmorgen dus ook z'n kussensloop vies. Het zal wel een bult worden en het is in ieder geval nu dicht.
Het hotel heeft een ontbijtbuffet en dat is een klein feestje.
We fietsen daarna weg en het weer valt mee. Boven ons een blauw gat in het wolkendek. De weergoden zijn met ons. Op we naar Etampes, een dorp wat al bestaat sinds het jaar 500 en een rijke pelgrims historie kent. Voor de grote Notre Dame kerk ( jaar 1150)zetten we onze fietsen neer en doen een rondje kerk.  Een zeer oud geheel, groot en donker. We balen een klein beetje dat we een rondje doen zonder stempel. Erg hé? Maar buiten gekomen staat een mevrouw ons op te wachten, we waren al gespot. In rap Frans wordt de persoon gebeld voor het stempel. Dat lukt niet, zodat we met deze mevrouw mee moeten! naar de pelgrims herberg voor een stempel. Okay, Okay. Gelukkig versta en begrijp ik haar wel, hoe moet dat straks in Spanje?? Deze avond slapen er 22 mensen in deze overnachtings plek. Veel en wij zijn blij dat wij er niet bij slapen.
Achter de kerk nog een kop koffie en we fietsen door naar Mereville. Daar is een kasteel en een middeleeuwse markthal en wasplaats. Het begint te regenen, en te hozen. In onze regen jassen worden we van binnen en van buiten nat. In Mereville de hallen opgezocht en droog geluncht. 5 km fietsen voor kasteel was niet nodig geweest, gesloten en lag vlak achter de markthal, grrrrrr. De route navigatie doet wel eens raar.
Na deze lange stop voor de lunch en het plaatsje, stappen we weer op voor 20 km over een hoogvlakte naar Santilly. Saai, graan en graan en graan. Wel hele mooie wolkenluchten en natuurlijk weer die tegenwind. We bijten ons erdoorheen en met een café, een energiereep en blik op Jan z'n rug lukt het wel.
We dachten dat we in Santilly op een chateau zouden gaan logeren, maar bij aankomst blijkt het een boerderij te zijn in het plaatsje Chateau-Graillard. Ha ha. Op de boerderij hebben we ons eigen appartement in de schuur, heel leuk, en we voelen ons er prima bij. Even een eigen stekkie met tafel stoel en keukenblok. We doen gelijk een grote was.
Morgen gaan we naar Orleans. Niet zo ver en mak aan, even wat rust in ons programma en misschien zien we Ralph dan ook in Tours. Wie weet.

• 29 Juni 2017 - 16:04

Anneke Gerritsma:

Jullie rijden door de graanschuur van Frankrijk.Al dat graan is nodig voor die heerlijke knapperige stokbroden en pain complet en pain de chocola!

Straks komen de limousinkoeien en die beroemde kippen waar ik even de naam van ben vergeten(poulet deBourg?)

Laatst las ik in een boek dat iemand Frankrijk "God,s own country""noemde.Zit wat in toch?

S,morgens lees ik na de koffie jullie verslag en dan het verslag van Marjolein en Rinse,die nu in Engeland zijn!

Leve de techniek die dat allemaal mogelijk maakt.

• 29 Juni 2017 - 20:03

Karin:

Ja, die tegenwind op de vlaktes! Daar zijn ze in Frankrijk goed in. Altijd tegen, was ook onze ervaring... Maar als het goed is zijn jullie inmiddels in Orleans en van daar gaan jullie lekker langs de Loire - zie ik in het routeboekje dat ik naast mijn PC heb liggen. Kan ik in mijn gedachten helemaal met jullie mee reizen! Ik wens jullie alvast een mooie tocht morgen. Groeten van Karin

PS: wij (ik en mijn vriend Lodewijk) stappen over 2 weken ook weer op de fiets voor een soort "Pelgrimstocht". Het leek ons leuk om in dit Luther-jaar naar Wittenberg en Erfurt te fietsen, de twee Luther-steden. Geen stempels op deze tocht, maar het wordt vast ook mooi.

Verslag uit: Frankrijk, Santilly-le-Vieux

Santiago de Compostela

30 Juli 2017

Melide
Jan en Willy

Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling. Jan en Willy gaan op 19 juni 2017 op de fietsen naar Santiago de Compostela. Op 9 augustus is de terugreis gepland, per trein. De fietsrouteboekjes zijn van Clemens Sweerman en we hopen onderweg tijd genoeg te hebben om alle mooie plaatsen die we tegenkomen ruim te bezoeken. De fietsen zijn tip top in orde, waterdichte fietstassen, tentje en slaapzak mee. De route is een officiele pelgrimsroute en we hebben ons aangemeld bij het genootschap van Sint Jacob, we bezitten nu een heuse pelgrimspas, waarmee we op bijzondere plekken kunnen logeren en aan het eind ontvangen we een prachtige oorkonde. Maar dan moeten er wel stempels van kerken in ons paspoort komen.

Actief sinds 06 April 2017