Rabanal - Reisverslag uit Rabanal del Camino, Spanje van Jan en Willy - WaarBenJij.nu Rabanal - Reisverslag uit Rabanal del Camino, Spanje van Jan en Willy - WaarBenJij.nu

Rabanal

Blijf op de hoogte en volg Jan en Willy

27 Juli 2017 | Spanje, Rabanal del Camino

Gisteren nog een hele fijne avond in Leon gehad. Het kloostermuseum prachtig, romaans, gotiek, late gotiek, ik weet er nu een hoop van. Om kwart voor 7 staan we buiten en we kunnen naar de pelgrims mis. Het bleek alleen niet in de kathedraal, maar in de basiliek. Toch maar proberen te halen en wie weet? Is het een bijzondere ervaring?
Er zitten al veel mensen, niet allemaal pelgrims, naast ons een non. De mis gaat in rap Spaans erdoorheen en we staan, gaan zitten, staan, gaan zitten . Nog een hele oefening na een dag fietsen. Maar na de mis worden alle pelgrims naar voren geroepen en in een kring worden we nog apart toegesproken en gezongen door de voorgangers. Eerst vertellen waar we vandaan komen, daarna een pelgrimsgebed op papier in eigen taal, Engels voor ons. Het voelt toch wel heel bijzonder om zo met twintig ' lotgenoten' te worden gezegend. We zijn er allemaal bijna, maar nog wel de bergen over en iedereen is blij al zover te zijn. Daarna allemaal naar de sacristie, achter in de basiliek, voor een stempel. Helaas hadden wij onze boekjes niet bij ons.
Toen een biertje op het plein, wat een gezelligheid, druk pratende mensen en spelende kinderen. Heerlijk . Daarna lekker pelgrims menu gegeten.
Vandaag weer eens tegenwind. Koffie gedronken in een klein dorpje in de albergue, boodschappen in zo' n piepklein supermarktje van het dorp, waar de mensen nog de tijd nemen voor elkaar en ook voor mij. En Jan maar wachten buiten. We worden vriendelijk uitgezwaaid daarna, buen camino.
Het laatste deel was klimmen, en heel zwaar. We ploffen neer voor nog een drankje en praten ineens met een jonge man uit Schiedam die vanaf 1 juni uit Nederland is komen lopen. Wauw, dan loop je snel en lange afstanden. Respect en een mooi verhaal.
Wij willen nog 6 km verder, daar is een plek voor tenten naast de albergue. Puffend komen we aan en we worden door een kordate dame zo van de straat geplukt, kamperen zeker!! We staan naast een huis aan de weg en eten mee met de albergue, lekker geregeld allemaal. Morgen naar de top van de Cruz de Ferro.

Verslag uit: Spanje, Rabanal del Camino

Santiago de Compostela

30 Juli 2017

Melide
Jan en Willy

Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling. Jan en Willy gaan op 19 juni 2017 op de fietsen naar Santiago de Compostela. Op 9 augustus is de terugreis gepland, per trein. De fietsrouteboekjes zijn van Clemens Sweerman en we hopen onderweg tijd genoeg te hebben om alle mooie plaatsen die we tegenkomen ruim te bezoeken. De fietsen zijn tip top in orde, waterdichte fietstassen, tentje en slaapzak mee. De route is een officiele pelgrimsroute en we hebben ons aangemeld bij het genootschap van Sint Jacob, we bezitten nu een heuse pelgrimspas, waarmee we op bijzondere plekken kunnen logeren en aan het eind ontvangen we een prachtige oorkonde. Maar dan moeten er wel stempels van kerken in ons paspoort komen.

Actief sinds 06 April 2017