Sahagun - Reisverslag uit Sahagún, Spanje van Jan en Willy - WaarBenJij.nu Sahagun - Reisverslag uit Sahagún, Spanje van Jan en Willy - WaarBenJij.nu

Sahagun

Blijf op de hoogte en volg Jan en Willy

25 Juli 2017 | Spanje, Sahagún

We fietsen vandaag de hele dag over de Tierra de Campos. Uitgestrekte velden tot aan de horizon. Het is een mooi gezicht, vele trekkende pelgrims weer te zien langs de graanvelden. Het geeft een sterk gevoel van samen op weg te zijn. Als we moeten wachten bij een bruggetje,rood stoplicht, zien we de Canadees weer lopen die we gisteren even gesproken hebben. Vlag van Canada op zijn rugzak. De lopers hebben het zwaar, lange einders en kilometers tussen de dorpen in. Wij hebben WIND MEE. Joepie. Dat wordt vandaag ruim 80 km, een afstand die we vanwege de ligging van de campings in 2 dagen zouden doen. Het is ook niet al te heet, dus alles zit mee.
De koffie doen we in Boadilla del Camino, een allerschattigst plaatsje met een grote albergue. Met een café erbij. Als we de binnenplaats oplopen lijkt het op de hemel op aarde. Wat een mooie tuin, met zwrmbadje, heel veel groen en bloemen, lieve dames, die hier met veel plezier aandacht geven aan ons. Een mooie kop koffie en we kunnen de dorre vlakte weer op.
In Fromista, hebben we de vroegere kloosterkerk bekeken, de San Martin. Een puur Romaans gerestaureerde kerk. Prachtig, maar inmiddels een toeristische trekpleister. Druk dus. Verder geen tijd voor de andere, helaas. We willen door.
In Carrion de los Condes geluncht, op pleintje voor de kerk met slapende pelgrims op bankjes om ons heen. Ik heb een mooie foto van de man naast ons, en zo zijn er vele. De voorzieningen in de dorpen zijn goed voor de pelgrims. Vele albergue onderweg.
In Ledigos is het feest, we horen een fanfare orkest. We fietsen er eerst voorbij, maar gaan toch terug, even kijken. Het is vandaag de dag van onze apostel van Santiago. Op tv zien we drukte in de kerk van Santiago. In Ledigos waren we te laat, er was een processie door het dorp geweest. Jammer dat we dat gemist hebben.
We zijn nu op de camping in Sahagun, we kunnen naar het zwembad, maar Jan is z'n zwembroek kwijt. Zou hij in onderbroek durven? Ben benieuwd.
Morgen verder over de vlakte en na een goeie 100 km krijgen we weer en echte col, de Cruz de Ferro. 1500 m hoog. Zie er best wel een beetje tegenop.

• 25 Juli 2017 - 19:32

Margreet Menken:

Em Jan het zwembad toch in gedoken je hebt toch wel een gekleurde onderbroek en na zo,n lange rit is een duik ini water toch wel heel lekker.
    Wij liepen gisteren tussen de romeinse beelden met tim en kiki in oudheden vooral Kiki had veel in tresse
    Tim kijkt liever na de computers en de beveiligers maar was een leuke middag,
    Wij wensen jullie weer een fijn vervolg en tot weder horen .

• 25 Juli 2017 - 21:11

Aad Akerboom:

Wat een tocht ! Fietsen, allemaal nieuwe indrukken, koffie, zwemmen, en.... zoveel kerken ! Je wordt steeds katholieker Willy, pas maar op !
    Blijf jullie volgen, ook de 500-600 laatste kilometers. Veel plezier en, devotie..., groeten, Aad.

• 26 Juli 2017 - 11:06

Gré Dijkstra:

Ben het helemaal eens met Aad, ga zo voort!! groet Ma

• 26 Juli 2017 - 17:13

Jan En Willy :

Niet gezwommen dus, toch maar gelijk het stadje in en nog wat bekijken. Wel een officiële oorkonde gescoord in opgeknapt franciscanen klooster, 13 e eeuw. Ook leuk

Verslag uit: Spanje, Sahagún

Santiago de Compostela

30 Juli 2017

Melide
Jan en Willy

Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling. Jan en Willy gaan op 19 juni 2017 op de fietsen naar Santiago de Compostela. Op 9 augustus is de terugreis gepland, per trein. De fietsrouteboekjes zijn van Clemens Sweerman en we hopen onderweg tijd genoeg te hebben om alle mooie plaatsen die we tegenkomen ruim te bezoeken. De fietsen zijn tip top in orde, waterdichte fietstassen, tentje en slaapzak mee. De route is een officiele pelgrimsroute en we hebben ons aangemeld bij het genootschap van Sint Jacob, we bezitten nu een heuse pelgrimspas, waarmee we op bijzondere plekken kunnen logeren en aan het eind ontvangen we een prachtige oorkonde. Maar dan moeten er wel stempels van kerken in ons paspoort komen.

Actief sinds 06 April 2017