Castrojeriz - Reisverslag uit Hontanas, Spanje van Jan en Willy - WaarBenJij.nu Castrojeriz - Reisverslag uit Hontanas, Spanje van Jan en Willy - WaarBenJij.nu

Castrojeriz

Blijf op de hoogte en volg Jan en Willy

24 Juli 2017 | Spanje, Hontanas

Burgos, naar Castrojeriz, nog geen 50 km. Het is vanwege de ligging van de campings puzzelen wat voor afstanden we fietsen. Liever een camping dan albergue.  En morgen ook weer kort of 80, we zien morgen wel.
De route gaat over de hoogvlakte. Eindeloze graanvelden en dorre vlakten tot aan de horizon. En langs kleine dorpen die bijna niet opvallen in het landschap, ook in dezelfde kleuren als het landschap en allemaal een grote kerk. We zien wandelaars langs de graanvelden gaan en misschien ook wel de ezel. Een gaaf gezicht en we lunchen langs de weg en hopen de ezel te zien. Geen ezel nog te zien, maar wel andere wandelaars, 2 Amerikaanse wandelaars wilden wel op de foto.
In Castrojeriz bezoeken we eerst de grote abdijkerk, Santa Maria del Manzano. Hij gaat dicht om 2 uur en daarvoor kunnen we nog net de kerk bekijken. Het is veel kunst , betalen wat, stempel in boekje en weer dwalen in een kerk waarin een koor aan het oefenen is. Klinkt erg goed en geeft een aparte sfeer. In de kerk 2 houtsnijwerk altaarstukken en Jan legt uit dat ze er zo uitzien voordat het bladgoud erop gaat. Ik vind ze erg mooi en in 1 staat een landarbeider met echt graan in zijn armen en de schapen aan zijn voeten. Dit past wel heel mooi in dit landschap.
Op naar de camping, klein , prima, en vanavond gaan ze lamsvlees roosteren, of we mee willen eten vanavond? Ja heel graag knikken we allebei, klinkt goed.
Straks nog lopen naar het dorpje en vanavond lekker eten en rustig slapen.

• 24 Juli 2017 - 16:51

Fred En Martine:

Steeds maar weer prachtige verhalen, heerlijk om te lezen. bedankt. Het lijkt nu iets drukker te worden op jullie tocht? Meer mensen onderweg naar Santiago? Misschien lijkt dat maar zo. Het tempo zit er in elk geval goed in, dus die eindstreep halen jullie wel. Succes Wil en Jan en blijf je verwonderen.

• 25 Juli 2017 - 11:28

Gré Dijkstra:

Wat maken jullie toch een mooie reis en wat zijn er veel mooie kerken.
    Ik geniet er elke dag weer van. Geniet van het laatste stuk. Het weer is hier
    van alles wat en ik hoop dat het bij jullie rustig is. groet ma

Verslag uit: Spanje, Hontanas

Santiago de Compostela

30 Juli 2017

Melide
Jan en Willy

Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling. Jan en Willy gaan op 19 juni 2017 op de fietsen naar Santiago de Compostela. Op 9 augustus is de terugreis gepland, per trein. De fietsrouteboekjes zijn van Clemens Sweerman en we hopen onderweg tijd genoeg te hebben om alle mooie plaatsen die we tegenkomen ruim te bezoeken. De fietsen zijn tip top in orde, waterdichte fietstassen, tentje en slaapzak mee. De route is een officiele pelgrimsroute en we hebben ons aangemeld bij het genootschap van Sint Jacob, we bezitten nu een heuse pelgrimspas, waarmee we op bijzondere plekken kunnen logeren en aan het eind ontvangen we een prachtige oorkonde. Maar dan moeten er wel stempels van kerken in ons paspoort komen.

Actief sinds 06 April 2017