Berceo - Reisverslag uit Berceo, Spanje van Jan en Willy - WaarBenJij.nu Berceo - Reisverslag uit Berceo, Spanje van Jan en Willy - WaarBenJij.nu

Berceo

Blijf op de hoogte en volg Jan en Willy

20 Juli 2017 | Spanje, Berceo

De pelgrimsherberg, huis, was een belevenis. Het leek wel of we op kamp waren. De was gedaan, plekje zoeken op het wasrek, want iedereen wast iets uit. Biertje op de binnenplaats en wat grappig was, midden op die binnenplaats een vierkante bak met klein fonteintje in het midden, waar je je voeten in kan afkoelen. De wandelaars hebben het zwaar met hun voeten, we zien nogal wat afgeplakte delen, blaren en zo. Dan hebben wij het makkelijker.
Heerlijk gegeten in de stad, advies gevraagd aan het hoofd vd herberg en we lopen zo de stad in. Wel weer 10 u binnen zijn, maar dat halen we nu wel. We gaan onze eerste paella eten en bestellen er een Rioja rosé bij. Uit de streek waar we doorheen fietsen nu. En wat schetst onze verbazing, onze 2 Ieren komen binnen lopen. Zij eindigden een dorp terug, maar zijn hier nu met een auto. Lachen hoor en weer zoenen.
Na de paella nog een ijsje uit de ijssalon, tiramisu ijs, ook heerlijk.
Toen terug naar onze slaapplek. Het is een en al bedrijvigheid, denk dat er ruim 50 pelgrims slapen, wij zitten nog even buiten en om 10 u zoeken we ons stapelbed op. De meesten liggen al en wij zijn blij dat we liggen. Er begint er 1 te snurken, niet normaal meer en van die 24 mensen ligt hij schuin boven mij. Gelukkig wordt hij door z'n directe buurman op een andere Zij geduwd en houdt het op, gelukkig. Daarna als een roos geslapen.
Vanmorgen om 6 u wakker en de helft is al uit bed of weg. De wandelaars vertrekken vroeg. Wij er ook maar uit, in de gezamenlijke keuken thee en de yoghurt die nog in mn tas zat. Met nog 2 gekregen nectarines een aardig ontbijtje. We gaan in de stroom mee naar buiten en wensen elkaar een buen camino.
In de stad is de bakker al open en we drinken nog koffie en croissants. Dan op pad en we doen het eerste stuk samen met de wandelaars, we herkennen er een paar en iedereen groet elkaar. Het schept een band en geeft de steun die soms wel erg fijn is.
Van Logrono fietsen we door de wijnvelden naar Navarette, nog een kop koffie, het is nog vroeg en we bezoeken de ontzettend mooie kerk, La Asuncion, we zetten zelf ons stempel in ons boekje en we mogen onze namen op een klein briefje schrijven en met een speld op de wereldkaart prikken waar je vandaan komt. Leuk om te zien dat ze echt uit de hele wereld komen. De kerk is prachtig Spaans van binnen, veel goud en protserigheid. De muziek die ze aan hebben staan is een prachtig Ave Maria en ik heb dan altijd slikmomentjes, dat hoort zo bij Jan z'n moeder. Ze zou het prachtig hebben gevonden deze reis.
Na dit plaatsje door naar Najera en we willen daar graag warm eten. Het is nog vroeg en eerst op naar de informatie om te vragen wat we kunnen bekijken. Het advies is de Sta.Maria la Real, een klooster en kloosterkerk waarin koningen van Navarra begraven liggen. Prachtig, prachtig en in een grot een beeld van Madonna. Bijzonder mooi en indrukwekkend.
Vanmorgen al gehoord van Arjan dat Mies zoek is. En vanmiddag het bericht dat poes Mies door buren, dierenambulance, naar het asiel is gebracht. Daar kennen ze Mies en zo komt Mies weer thuis, erg ziek en Arjan heeft haar bij de dierenarts laten inslapen. Triest.
We eten een menu en fietsen weer verder, allebei een beetje stil.
Het is net boven de 20 graden en het fietsen gaat goed. We staan nu weer op een camping en zijn blij met de privacy. Een kleine familie camping in het groen. Wel fijn.

• 21 Juli 2017 - 16:24

Gré Dijkstra:

Wat beleven jullie toch veel, heel interessant.
    Nu is Mies er niet meer als jullie thuiskomen.
    Maar ja, geniet nog van de laatste fietstochten.
    Groet Ma.

• 21 Juli 2017 - 16:34

Ineke Oele:

Ha die Willy en Jan,
    Ben weer helemaal bij met lezen. Wat een prestatie die Pyreneeën over ! Voel het in mijn benen !
    Arme Mies, die dingen gebeuren altijd als je weg bent.
    Veel goede wensen voor de komende dagen, hoop dat het weer mooi blijft en jullie leuke ontmoetingen zullen hebben.
    Hartelijke groet,

Santiago de Compostela

30 Juli 2017

Melide
Jan en Willy

Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling. Jan en Willy gaan op 19 juni 2017 op de fietsen naar Santiago de Compostela. Op 9 augustus is de terugreis gepland, per trein. De fietsrouteboekjes zijn van Clemens Sweerman en we hopen onderweg tijd genoeg te hebben om alle mooie plaatsen die we tegenkomen ruim te bezoeken. De fietsen zijn tip top in orde, waterdichte fietstassen, tentje en slaapzak mee. De route is een officiele pelgrimsroute en we hebben ons aangemeld bij het genootschap van Sint Jacob, we bezitten nu een heuse pelgrimspas, waarmee we op bijzondere plekken kunnen logeren en aan het eind ontvangen we een prachtige oorkonde. Maar dan moeten er wel stempels van kerken in ons paspoort komen.

Actief sinds 06 April 2017