Puente la Reina, rustdag - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Jan en Willy - WaarBenJij.nu Puente la Reina, rustdag - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Jan en Willy - WaarBenJij.nu

Puente la Reina, rustdag

Blijf op de hoogte en volg Jan en Willy

18 Juli 2017 | Spanje, Puente la Reina

Rustdag. Wasdag, Grote wasmachine vullen, en ontbijten. We moeten nog opschieten want ze pelgrimsherberg gaat om 8 uur dicht. De laatste wandelaars en wij worden eruit gezet, wel aardig hoor. De was doet er iets langer over en terwijl wij buiten wachten wordt het gebouw schoongemaakt. Wachten op de volgende stoet die vanmiddag gaat komen. We zitten nu op de route van de Camino Frances, alle wegen beginnen hier samen te komen en dan is het een grote stoet richting Santiago. Op de camping naast ons 2 fietsers uit Amersfoort, komen uit Psmplona gefietst.  Ze hebben net het rennen van de stieren door de stad gemist. Ze vertellen dat er over 100 km een camping is in een voormalige arena voor stierenvechten. Leuk om daar te staan met je tentje. Dat betekent 2 korte fietsafstanden, ik zie dat wel zitten met dat hete weer. Maar de voorspellingen zijn dat het vanaf morgen 10 graden koeler wordt. Ik hoop het! Sorry hoor allen thuis.
Om 10 uur lopen we het kerkje in het dorp in en daar gaat net de ochtendmis beginnen. Er zitten ongeveer 40 mensen en de pastoor moet nog komen. We besluiten erbij te gaan zitten en het mee te maken. We voelen ons toch anders als gewone toeristen die er ook nog in en uit lopen. Er wordt hard gezongen,wat klinkt dat mooi in zo'n hoge kerk. En naast ons het toeziend oog van een 'gouden' beeld van onze Jacobus. Voor het uitdelen van de hostie wensen de kerkgangers elkaar de vrede toe en we krijgen een paar stevige handdrukken van de dames om ons heen. Ze zijn wel gewend aan pelgrims,denk ik.  Na de kerk naar de bar voor de ochtend koffie. We zitten op straat en vele pelgrims passeren, leuk, veel jonge mensen.
Na een rondje dorp en de supermarkt lopen we weer terug naar de camping. Boekje lezen en (Jan) slapen. Naast ons wordt het graanveld omwoelt met een tractor en machine erachter. Door de gortdroge grond een enorme wolk van stof erachter. Gelukkig is de wind van ons af
Vanmiddag zwemmen, biertje
, zelf eten koken en pelgrims bekijken.
En, ik moet nog iets corrigeren van Jan. Gebrandschilderde ramen is iets heel anders dan al het glas in lood wat we al hebben gezien. Gebrandschilderde ramen heb ik vandaag gezien, lijkt op wit marmer. Is een oudere techniek dan het glas in lood. Bij deze ...Jan.

Verslag uit: Spanje, Puente la Reina

Santiago de Compostela

30 Juli 2017

Melide
Jan en Willy

Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling. Jan en Willy gaan op 19 juni 2017 op de fietsen naar Santiago de Compostela. Op 9 augustus is de terugreis gepland, per trein. De fietsrouteboekjes zijn van Clemens Sweerman en we hopen onderweg tijd genoeg te hebben om alle mooie plaatsen die we tegenkomen ruim te bezoeken. De fietsen zijn tip top in orde, waterdichte fietstassen, tentje en slaapzak mee. De route is een officiele pelgrimsroute en we hebben ons aangemeld bij het genootschap van Sint Jacob, we bezitten nu een heuse pelgrimspas, waarmee we op bijzondere plekken kunnen logeren en aan het eind ontvangen we een prachtige oorkonde. Maar dan moeten er wel stempels van kerken in ons paspoort komen.

Actief sinds 06 April 2017