Santa Cilia - Reisverslag uit Santa Cilia de Jaca, Spanje van Jan en Willy - WaarBenJij.nu Santa Cilia - Reisverslag uit Santa Cilia de Jaca, Spanje van Jan en Willy - WaarBenJij.nu

Santa Cilia

Blijf op de hoogte en volg Jan en Willy

15 Juli 2017 | Spanje, Santa Cilia de Jaca

Koude nacht en een natte tent, wat vochtig. Wel heel mooi weer en we vertrekken laat, het leven is toch wat later in Spanje. We kunnen vanavond niet kamperen, er is geen camping. We zien wel, we gaan een pelgrimsherberg proberen.
De route daalt af naar Jaca en eerst bezoeken we daar de kathedraal. We weten nu dat een tampon in het Spaans een sejo is. Twee koffie melk is dos kafe letsje. Ons Spaans gaat met sprongen vooruit. En twee bier wisten we al, dos servesa. De supermarkt in Jaca is ook leuk, wat hebben ze voor ons? Stokbrood, beleg, fruit en yoghurt.
De route vandaag is een slinger de pyreneeën in. Eerst lange klim naar 1000 m, afdaling, en nog een fikse klim naar 1200 m. En dat allemaal om boven op de berg twee kloosters te bezoeken.Monasterio alto en Monasterio San Juan de la Pena. Het eerste is opnieuw opgebouwd, museum geworden en laat zien hoe het vroeger was, dmv grote glazen platen op de vloer en het kloosterleven eronder.
Het tweede ligt 1 steile kilometer lager en het klooster ligt diep verscholen onder een overhangende rotswand. Het klooster is in 920 gesticht, maar was al eerder in gebruik door vluchtelingen en kluizenaars.  De koningen van Aragon liggen er nu begraven in goud en marmer. De heilige graal is hier ook 3 eeuwen opgeslagen geweest. Prachtig om te zien en de omweg in de route meer dan waard. Het weer is heet. We nemen een lange middagpauze , drogen de tent op het gras en genieten van het uitzicht op het klooster.
Na de beide kloosters is het flink afdalen met prachtige vergezichten in de pyreneeën. Tussen de bomen door en vele bochten. Jan is veel eerder beneden dan ik en noemt mij een schijterd met afdalen.
We zoeken de pelgrimsherberg in Santa Cilia, een prachtig oud dorpje. We worden aardig ontvangen en Jan en ik gaan apart slapen, de vrouwen mogen wel bij de mannen erbij. Er is al een Belgische dame met dochter, daar ga ik lekker bij liggen, mag Jan bij de snurkende mannen.
We gaan zo mee eten en zitten nu in een huiskamer heerlijk bij te komen.

Verslag uit: Spanje, Santa Cilia de Jaca

Santiago de Compostela

30 Juli 2017

Melide
Jan en Willy

Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling. Jan en Willy gaan op 19 juni 2017 op de fietsen naar Santiago de Compostela. Op 9 augustus is de terugreis gepland, per trein. De fietsrouteboekjes zijn van Clemens Sweerman en we hopen onderweg tijd genoeg te hebben om alle mooie plaatsen die we tegenkomen ruim te bezoeken. De fietsen zijn tip top in orde, waterdichte fietstassen, tentje en slaapzak mee. De route is een officiele pelgrimsroute en we hebben ons aangemeld bij het genootschap van Sint Jacob, we bezitten nu een heuse pelgrimspas, waarmee we op bijzondere plekken kunnen logeren en aan het eind ontvangen we een prachtige oorkonde. Maar dan moeten er wel stempels van kerken in ons paspoort komen.

Actief sinds 06 April 2017