Aubeterre-sur-Dronne - Reisverslag uit Aubeterre-sur-Dronne, Frankrijk van Jan en Willy - WaarBenJij.nu Aubeterre-sur-Dronne - Reisverslag uit Aubeterre-sur-Dronne, Frankrijk van Jan en Willy - WaarBenJij.nu

Aubeterre-sur-Dronne

Blijf op de hoogte en volg Jan en Willy

06 Juli 2017 | Frankrijk, Aubeterre-sur-Dronne

We worden wakker met regen op de tent, een zacht buitje. Het is bewolkt, we pakken de spullen in en gaan ontbijten bij onze Engelse gastvrouw van de camping. Met ons zijn Daan en Nicolette uit Haarlem en een Belg uit Antwerpen. We worden heerlijk verwend met gebakken ei, net als Aad in de keuken, en we voelen ons prima. Heel gezellig om andere fietsers om ons heen te hebben.
We vertrekken half 9 en door het bewolkte weer is het prima om te fietsen. Ik voel me ook weer goed en heb er zin in. Het wordt vandaag 50 of 70 km vanwege de ligging van de campings. We laten de stad Angouleme rechts liggen en fietsen erom heen. We hebben geen zin in de stress van een stad vandaag. De route gaat lekker op en neer en we fietsen met z'n vijven steeds langs elkaar. Bij de bron van de rivier de Touvre drinken we wat. En weer verder door de heuvels. We besluiten de 70 km te doen.
We gaan overnachten in Auberterre-sur-Dronne, een historisch Spaans aandoend stadje tegen een helling van een smalle uitloper van een heuvel. In Auberterre zijn 2 bijzondere kerken. We fietsen eerst naar het centrum om wat te drinken en staan gelijk voor de eglise Monolithe St Jean. Wij naar binnen, 6 euro zegt Jan, dat is veel. Ik nog aangeven dat het wel heel bijzonder is en dat ik wel graag wil. Gelijk maar vragen om een tampon en toen mochten we gratis naar binnen. Wat leuk en het was erg bijzonder. We lopen een soort grot in en de afmeting binnen is immens groot, onze monden vallen open. Met een Engelse audio tour worden we erdoorheen geleid. Prachtig, foto's volgen . Het is zeker dat hier hele vroege christenen 4e tot 8 e eeuw hun diensten hielden.  De moeheid van het fietsen zijn we gelijk kwijt, wat moeten hier een hoop voetstappen staan van pelgrims.
We gaan de tent opzetten naast de tent van Daan en Nicolette. Leuk en we zitten even lekker op hun mee genomen stoeltjes.
Wasje gedaan en onszelf opgefrist.
Vanavond in het dorpje eten, we hebben al tafeltje besproken,.heerlijk.

Verslag uit: Frankrijk, Aubeterre-sur-Dronne

Santiago de Compostela

30 Juli 2017

Melide
Jan en Willy

Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling. Jan en Willy gaan op 19 juni 2017 op de fietsen naar Santiago de Compostela. Op 9 augustus is de terugreis gepland, per trein. De fietsrouteboekjes zijn van Clemens Sweerman en we hopen onderweg tijd genoeg te hebben om alle mooie plaatsen die we tegenkomen ruim te bezoeken. De fietsen zijn tip top in orde, waterdichte fietstassen, tentje en slaapzak mee. De route is een officiele pelgrimsroute en we hebben ons aangemeld bij het genootschap van Sint Jacob, we bezitten nu een heuse pelgrimspas, waarmee we op bijzondere plekken kunnen logeren en aan het eind ontvangen we een prachtige oorkonde. Maar dan moeten er wel stempels van kerken in ons paspoort komen.

Actief sinds 06 April 2017