Tours - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Jan en Willy - WaarBenJij.nu Tours - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Jan en Willy - WaarBenJij.nu

Tours

Blijf op de hoogte en volg Jan en Willy

01 Juli 2017 | Frankrijk, Tours

Zo, vandaag heel erg mezelf tegen gekomen. Zal ik het delen?
Vanmorgen , eerst heerlijk ontbijt buffet in het hotel. Buiten is het 16 graden en we zitten nog even heerlijk binnen. Jas aan en weer op pad. De tocht naar Tours volgt de Loire rivier weer, maar vandaag wat hoger op de oever. We slingeren en gaan door zeer oude dorpen. De eerste zonnebloem velden en wijngaarden zien we voorbij komen. Leuk, we komen in het gebied van de Loire wijnen. De opslag van de wijn is in grotten achter de huizen. Zo hoog staan de rotsen achter de huizen. In het verre verleden heeft ijs de Loire brug naar Blois vernield. In Blois staan nog de pijlers van een stuk geslagen brug uit de 13e eeuw, de bogen zijn er door het ijs af geslagen. Niet voor te stellen, veel bewoners hebben toen moeten vluchten.
We fietsen vandaag lekker door en lunchen op een picknick plek langs een beekje, leuk. Daarna regent het weer en niet zo zachtjes. We drinken koffie in een restaurant in Vouvray, bekend van de Vouvray wijnen. We moeten nog 10 km, dus helaas nog geen wijntje.
In Tours eerst de grote kathedraal bezichtigd en we denken nog daar te slapen, maar waar dan?
Blijkt dat we naar de Basiliek moeten en daarnaast is het klooster. Op de fiets dus weer naar een andere kerk in Tours. Daar aangekomen weer een rondje kerk en vragen waar we moeten zijn. De zuster wordt erbij geroepen. We slapen achter de basiliek en krijgen de sleutel van een deur van de kerk en we slapen erachter in een soort nieuw klein schoolgebouw. Er wordt ons verteld dat de kerk om 9 uur dicht gaat en wij dan ook binnen moeten zijn. En het is feest in de stad en wij hebben morgen rustdag?? Kunnen we echt niet later??? Nee, de kerk sluit en dan is iedereen binnen. Jan heeft er geen moeite mee en ik voel veel weerstand. Kan er niet zo goed tegen dat we dit niet zelf kunnen bepalen.
We eten mee, daarvoor een vesper viering in de basiliek, de nonnen zingen en preken. Het eten doet mij sterk aan Roemenië denken, daar aten we ook mee en het lijkt erop. De soep heeft een ondefinieerbaar kleurtje, hoofdgerecht lijkt kip,maar is gevulde vis, toetje is gekookte vruchten en bruin. Wat doe ik hier? We drinken nog gauw een wijntje in de stad en zorgen dat we op tijd binnen zijn.
Ben ik nu erg negatief? Ik vind het wel een dingetje, al die verschillende slaapplekken en niet weten waar je terecht komt.misschien is het ook de zeik regen van de laatste 2 dagen? Morgen gelukkig beter weer, we ontbijten en lunchen hier en morgenavond met Ralph een snel uitje in de stad. Hopen maar dat hij Tours gaat halen morgen. Weer op tijd achter de kerk zijn morgenavond, grrrrrr.

• 01 Juli 2017 - 22:37

Fred En Martine:

Wij vinden het niet gek dat je een off-dag hebt gehad. De reis is vermoeiend, regen als je fietst is niet fijn, elke keer slaapplekken zoeken is lastig, bruin fruit eten niet aangenaam. Wel lezen we ook veel moois: het landschap, de vaak aardige mensen en jullie reisdoel. Hopelijk waait deze bui, samen met de regen, snel over. Blijf je blog schrijven, graag!

• 01 Juli 2017 - 23:53

Erik :

Ja Willy dit is waar het nu allemaal om gaat met zo'n pelgrimstocht met de fiets naar Compostella enne bereidt je maar voor op meer van dit soort zalige momenten. Groeten uit een zonnig Nederland

• 02 Juli 2017 - 14:20

Dijkstra Gré:

Ja, zoiets kan gebeuren, jullie zijn nu 14 dagen onderweg en er is nog een
    heel eind te gaan. Hoe vindt Jan dit allemaal? Laat hem ook maar eens een
    verslag schrijven. Een heel goede reis verder. Ma.

Verslag uit: Frankrijk, Tours

Santiago de Compostela

30 Juli 2017

Melide
Jan en Willy

Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling. Jan en Willy gaan op 19 juni 2017 op de fietsen naar Santiago de Compostela. Op 9 augustus is de terugreis gepland, per trein. De fietsrouteboekjes zijn van Clemens Sweerman en we hopen onderweg tijd genoeg te hebben om alle mooie plaatsen die we tegenkomen ruim te bezoeken. De fietsen zijn tip top in orde, waterdichte fietstassen, tentje en slaapzak mee. De route is een officiele pelgrimsroute en we hebben ons aangemeld bij het genootschap van Sint Jacob, we bezitten nu een heuse pelgrimspas, waarmee we op bijzondere plekken kunnen logeren en aan het eind ontvangen we een prachtige oorkonde. Maar dan moeten er wel stempels van kerken in ons paspoort komen.

Actief sinds 06 April 2017