Proeffietsen van Leiden naar Dordrecht en terug. - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Jan en Willy - WaarBenJij.nu Proeffietsen van Leiden naar Dordrecht en terug. - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Jan en Willy - WaarBenJij.nu

Proeffietsen van Leiden naar Dordrecht en terug.

Blijf op de hoogte en volg Jan en Willy

14 April 2017 | Nederland, Haarlem

Vandaag gaan we met volgepakte fietsen een nacht kamperen op de stadscamping in Dordrecht. Uitproberen hoe we de fietstassen gaan vullen, hoe de fietsen het doen met volle bepakking en een nacht kamperen in onze trekkerstent, die al wat jaartjes op zolder heeft gelegen.
Het is koud, er wordt regen voorspeld en men verklaart mij voor half gestoord om dan te gaan kamperen.
Een lichte twijfel slaat toe, maar als we nu al afhaken is dat geen goed begin. Kortom....Gaan!!

Gisteren heeft onze pastoor ,Theo Scholtes uit Voorhout, de stempels van zijn kloosterorde in ons routeboekje gezet. Hij had de dienst, op witte donderdag, in onze Regenboogkerk en belde ons op om te melden dat hij de stempels mee naar Leiden zou nemen. Dan kon hij voor of na de dienst de stempels zetten. Heel leuk en fijn dat hij eraan dacht. Trots zijn wij op deze stempels. Ook gelijk zelf een stempel van onze eigen kerk in het boekje gestempeld.

Uitgezwaaid door Arjan en Robin fietsen we op vrijdagmorgen weg. Het is koud. De fietsen volgepakt en met ons routeboekje voorop fietsen we weg.
De route begint vandaag aan de Haarlemmer Trekvaart in Leiden, dwars door de stad en langs de Lodewijk kerk op de Steenschuur, waar een groot standbeeld van Jacobus op de voorgevel prijkt. Nooit opgevallen en nu bijzonder om te zien. Afgebeeld met zijn stok om op pelgrimsreis te gaan, zijn mantel in de vorm van de Jacobs schelp.
Onderweg volgen we de route uit ons boekje en zo zijn we herkenbaar voor anderen dat wij naar Santiago fietsen. Een mevrouw spreekt ons aan, al fietsend, en vertelt dat zij ook geweest is. We wisselen wat informatie uit en zij fietst verder. Later wijst een meneer ons de weg 'Zijn jullie op weg naar Santiago?' Ja, stamelen wij, vervolgens wordt ons de weg gewezen en vertelt hij dat hij al 3 keer naar Santiago is gefietst en zijn vrouw nog wel een keer wil, maar ja, hij zelf is al 75. We vinden het leuk en beseffen dat wij nog nooit zo aangesproken zijn al fietsend. Ook de pontbaas had zijn verhaal, als iedereen dezelfde route fietst dan heeft hij er al velen zien gaan. En iedereen is enthousiast.

In Dordrecht zijn we eerst op zoek gegaan naar de Grote of Onze Lieve Vrouwe kerk, markant gebouw van Dordrecht, om ook daar een stempel te vragen. Leuk om weer in de stad te zijn, ik heb er 15 jaar gewerkt en herken veel. het voelt goed om terug te zijn. Vanavond gaan we op een bekende plek in de stad eten.

De camping van Dordrecht heet: Het loze vissertje, en bevindt zich in de wijk stadspolders, tegen de Biesbosch aan. Het is nog droog als we de tent opzetten en een flauw zonnetje breekt door. Er zit een klein gaatje in het tentdoek, haringen net aan genoeg en de klemmen ontbreken om de binnentent op te hangen. Goed dat we dit nu zien. Zelfs een mini bibliotheek voor onze tent met een erg goed boek erin, leuke camping en 19 juni zal ik een boek terug zetten in het kastje.

Na een warme nacht, slaapzakken prima, regen en lange nachtrust weer op weg naar Dordrecht om te ontbijten bij broodzaak 'Jaap'. Heerlijk gegeten bij de geur van alle verse broden.

De terugweg voert langs Kinderdijk, mooi gebied met alle molens, maar wat een enorme stoet aan toeristen. Daarna Capelle aan de IJssel en we besluiten om Martine en Fred te verrassen, hopen dat ze thuis zijn?? Ja ze zijn er!! Leuk om hen weer te spreken en we mogen blijven lunchen, altijd heerlijk en fijn om weer even bij te praten en te horen over de voorbereidingen voor Martine haar aankomende verjaardag. Ze wordt net zo oud als Jan, het schept een band. Groot feest binnenkort en nu al zin in.

Na het warme welkom en de heerlijke lunch moeten we nog met tegenwind naar huis. We zijn blij dat het goed gaat en hebben goede moed voor onze camino.

• 08 Juni 2017 - 13:01

Margreet Menken:

Nu word het echt aftellen en bagage verzamelen en inpakken spannend hoor.
    we blijven jullie volgen.
    Het word stil in leiden veel familie weg.
    Sukses en genieten zie jullie al knielend op het plein ben er heel lang geleden geweest op een rond reis
    Spanje Portugal.

Groeten Libor en Margreet.

• 09 Juni 2017 - 14:02

Gré Dijkstra:

Een heel mooi verslag, ter voorbereiding op een lange fietstocht
    Ben heel blij dat we jullie via www. kunnen volgen.
    Nog 10 dagen en dan is het zover.
    Groet Gré.

• 11 Juni 2017 - 14:52

Anneke Gerritsma-Koolstra.:

Kees en ik wensen jullie veel succes.
    Het zal misschien een tocht met wind mee en soms met tegenwind zijn,zowel letterlijk als figuurlijk.

Maar jullie komen er wel,daar zijn we van overtuigd.
    We hebben bewondering voorjullie.Fijn dat we jullie kunnen volgen! Tot dan.

Verslag uit: Nederland, Haarlem

Santiago de Compostela

30 Juli 2017

Melide
Jan en Willy

Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling. Jan en Willy gaan op 19 juni 2017 op de fietsen naar Santiago de Compostela. Op 9 augustus is de terugreis gepland, per trein. De fietsrouteboekjes zijn van Clemens Sweerman en we hopen onderweg tijd genoeg te hebben om alle mooie plaatsen die we tegenkomen ruim te bezoeken. De fietsen zijn tip top in orde, waterdichte fietstassen, tentje en slaapzak mee. De route is een officiele pelgrimsroute en we hebben ons aangemeld bij het genootschap van Sint Jacob, we bezitten nu een heuse pelgrimspas, waarmee we op bijzondere plekken kunnen logeren en aan het eind ontvangen we een prachtige oorkonde. Maar dan moeten er wel stempels van kerken in ons paspoort komen.

Actief sinds 06 April 2017